JCB fortsätter förenkla maskinägandet genom digitalisering
JCB fortsätter att ta täten när det gäller tekniska tjänster som förenklar vardagen för maskinägarna. Nyligen lanserades en app för JCB:s förare samt ”JCB LiveLink Fleet”, där man kan överblicka hela sin maskinpark enkelt och smidigt.
Digitala tjänster där man kan utläsa bland annat drifts- och säkerhetsinformation kring sin maskin har JCB erbjudit sina kunder i över tio års tid. Sedan 2014 ingår fem års abonnemang på telematiksystemet LiveLink vid köp av en ny maskin från fem ton och uppåt. Under förra året lanserades två nya tjänster som ytterligare förenklar maskinägandet, möjliggör lönsamhetsförbättringar och bidrar till en bättre säkerhet för maskinföraren.
De två nya tjänsterna – JCB Operator app och LiveLink Fleet – har utvecklats i samarbete med ledande hyresbolag, entreprenadmaskinsföretag och maskinförare. I JCB operator-appen finns bland annat efterfrågade funktioner som:
- Checklista för daglig kontroll av maskinen
- Möjlighet att lägga in bilder och kommentarer vid avvikelser
- Tillgång till viktiga dokument, användarhandböcker och lathundar relaterade till maskinen.
Appen finns för både iphone och android-enheter och varje förare har en egen inloggning. Genom att skriva in serienumret på maskinen får föraren upp all relevant information för just sin modell. Med en enkel knapptryckning kan föraren skicka rapporten från säkerhetskontrollen till arbetsledningen eller beställaren. Där kan föraren också skriva in kommenterar och lägga till bilder om något avviker så att åtgärder snabbt kan vidtas. För hyresbolag finns möjlighet att lägga in egna checklistor för användarna av maskinerna.
LiveLink Fleet är ett webbaserat gränssnitt som ger möjlighet för entreprenadföretag att överblicka hela sin maskinpark – oavsett märke. Att hålla koll på en blandad maskinpark kan vara jobbigt då man ofta måste logga in i flera olika system. LiveLink Fleet gör det möjligt att överblicka alla maskinerna på ett och samma ställe, allt i realtid. Maskinägarna kan se var varje maskin befinner sig och följa exempelvis tomgångskörning och bränsleförbrukning för att kunna vidta åtgärder vid avvikelser och ytterligare öka sin lönsamhet. Genom LiveLink kan maskinägarna också snabbt komma i kontakt med JCB:s serviceorganisation som direkt kan se maskinens felkoder och sätta in rätt hjälp redan från början, så att ett eventuellt stillestånd blir så kort som möjligt.