Extrema förhållanden för maskinerna på smältverk

Vargön Alloys teleskoplastare Merlo P27.6 ställs inför exceptionella förhållanden. Den körs vid företagets största smältugn där temperaturen är runt 700 grader och stora anpassningar har krävts för att få en maskin som klarar de extrema förutsättningarna.

På Vargöns Alloys i Trolhättan finns fyra smältugnar. Den största, en av de största i världen, är omkring 14 meter i diameter och byggd i flera våningsplan. För att klara av att lasta in och ut material ur ugnen samt att städa runtomkring den krävs en maskin utöver det vanliga. Valet föll på en Merlo P27.6 från Hüllert Maskin.

– Det vi ville ha var framförallt en liten smidig maskin som klarade av att lasta minst ett ton i skopan i taget, som inte var för tung och där vi kunde få räckvidd framåt för att kunna tippa ur material inne i ugnen, berättar Magnus Jansson, projektledare på Vargöns Alloy.

Tidigare har man kört med en äldre niotonshjullastare, som egentligen är för tung för golvet på våningsplanet, där viktbegränsningen är satt till ett ton per kvadratmeter.

– Det klarar vi med råge nu. Dessutom kan vi nå en liten bit in genom luckorna i ugnen. Helst hade jag velat nå ännu längre, men då hade det krävts en större maskin som i gengäld blivit för tung, säger Magnus Jansson.

Innan man bestämde sig lånades en demomaskin in, den kördes då ugnen var avstängd eftersom den inte skulle klara de extrema förhållandena som den utsätts för.

Av den ursprungliga maskinen P27.6 är det i stort sett bara stommen kvar. För att klara av den extrema temperaturen vid ugnen har man klätt in hela maskinen i skyddande plåtar, alla plastdetaljer har tagits bort, belysning och torkare är också bortplockade och av hydrauliken är det enbart den inbyggda i bommen kvar samt en slang för att kunna tippa skopan. Fönsterrutorna har försetts med ett finmaskigt skyddsnät som skyddar mot värmestrålning och bränsletanken är borttagen och ersatt av en ”jeepdunk” i plåt bak på maskinen. Däcken är solida och dörren har byggts om för att kunna öppnas framåt, som på en bil, för att kunna fungera som sköld för föraren mot ugnen. Den har också fått en vinsch bak för att kunna dras bakåt. Nödbromsen har flyttats och hydrostaten har konstruerats om så att man ska kunna rulla maskinen. Ryggstödet på förarstolen har gjorts lägre för att man vid en nödsituation ska kunna ta sig ut genom bakrutan.

– Vi kör med maskinen i stort sett dagligen och jobbar med ungefär 20-30 minuter åt gången. Det fanns ett visst motstånd från förarna i början men nu när de har fått prova och se hur bra det funkar är de jättenöjda, fortsätter Magnus Jansson.

Hur varmt är det inne i hytten?
– Det är normaltemperatur där, klimatanläggningen fungerar som på en vanlig maskin så för förarna är det helt okej att jobba så nära ugnen.

Redskap förutom skopa att lasta in material i ugnen med är gafflar för att kunna lyfta saker och en slags specialbyggd ”raka” som används för att knuffa runt material inne i ugnen.

– Rakan använder vi mest med en äldre motviktstruck men vi har provat det med Merlon och det funkade. Jag skulle vilja att vi köpte en Merlo i en storlek större också som kunde ersätta motviktstruck, som egentligen är för tung för golvet den med, säger Magnus Jansson.

Att hitta en maskinleverantör som klarar av att bygga en maskin för dessa speciella förhållanden är inte lätt förklarar Magnus Jansson.

Valet av Hüllert Maskin till det komplicerade uppdraget har han aldrig ångrat.

– De har varit en jättebra samarbetspartner, som gick in till 110 procent i projektet och visade lika stort engagemang som oss. Vi presenterade en funktion som vi ville ha och de levererade en lösning. Maskinen blev faktiskt bättre än jag hade trott från början, säger Magnus Jansson.

Fakta:

Vargön Alloys AB är en av Europas största tillverkare av ferrokrom, en legering som ger stål hårdhet och motståndskraft mot korrosion. Ferrolegeringar är nödvändiga råvaror för stålindustrin och kunderna är främst tillverkare av specialstål.

Det första smältverket för att tillverka ferrolegeringar byggdes redan 1912 och sedan dess har man tillverkat dessa ferrolegeringar. Från början gjordes mest kisel- och manganlegeringar, men sedan slutet av 1970-talet är Vargön Alloys en betydande tillverkare av olika kvalitéer av högkolad ferrokrom.

Idag finns fyra smältugnar i verksamheten och omkring en miljon ton per år hanteras i företagets transportsystem.

Text: Ann-Louise Larsson
Foto: Sara Jenkins

 

Dela denna nyhet!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •